تبلیغات
عکس های  گروه  سیتا عکس عمران به معماری
 
آرشیو موضوعی
آرشیو ماهیانه
لینكستان
جستجو
  
دیگر وبلاگ های من
صفحات وبلاگ




لینك به ما / دوستان
لینك به ما


لوگوی دوستان

تقابل دیدگاه های هنر

مقایسه معماری سنتی ایران در مقابل معماری مدرن غرب میتواند ما را به نتایج متفاوتی رهنمون سازد. هدف از رویاروی قراردادن این دیدگاه ها ، نمایش برتری یكی نسبت به دیگری نیست ، بلكه اطلاع از حضور همزمان آنهاست. مهم این است كه بدانیم چه میخواهیم ، تا با توجه به امكانات و محدودیت هر یك از این دیدگاه ها ، برد و كاربرد آنها را مد نظر قرار دهیم. هر یك از این دیدگاه ها ، چراغی است كه میتواند بر حسب توان خود ، محدوده ای را روشن كند.
كاملا منطقی است كه باید از تحولات معماری غرب با خبر باشیم و به همان اندازه نیز منطقی است بدانیم ، كه برای چه میبایست از آنها اطلاع داشته باشیم و چگونه آنها را به كار ببندیم. و جان كلام اینكه ما با چه دیدگاهی به این تحولات نگاه میكنیم.



          
واضح است كه باید بر حسب دسته بندی و نام گذاری غربی ها و همانند یك شهروند غربی كه در متن آن جوامع وجود دارد ، بطور طبیعی به این موضوع نگاه كرده و آنها را درك كنیم. و آنچه از صافی ادراك میگذرد و به ما میرسد ، خود زایش سئوالاتی خواهد بود كه پاسخ قاطع و مدونی برایشان وجود ندارد. و اگر بخواهیم این دسته بندی ها و اصطلاحات و نام گذاریها را ، بر اوضاع معماری ایرانی منطبق كنیم كار دشواری را در پیش رو خواهیم داشت.
آنچه مسلم است معماری غرب مدام در تحول بوده و بسرعت ، زایش ومرگ سبكها و شیوه های جدید در معماری را اعلام میكند و با بررسی جزء به جزء بنا های ساخته شده ، چندین سبك را استخراج و ویژه گیهای آنها را دسته بندی میكند و با سازه های اعجاب آور و مصالح جدید ، با شدت هر چه بیشتر به تولید می پردازد


ولی آنچه مسلم است و باور عمومی نیز بر این است كه دیگر معماری مدرن خسته كننده شده است . و گواه این مدعا همین است كه معماری مدرن غرب برای رفع خستگی ، در حال احداث بناهایی با رنگ و شكل و مصالح جدید و تنوع در آنهاست . تا شاید بتوان از این طریق صدای مخاطبان را ساكت كرد. و البته آنچه ناشنیدنی است صدای مخاطبان و مصرف كنندگان آن فضا ها و بناها است. و جالب اینكه هیچ مورخ هنری به واكنشهای مردم و مصرف كنندگان توجهی ندارد و همچنین منتقدان و سبك شناسان معماری نیز بیشتر درگیر تقسیم بندیها و وضع واژه های تازه هستند.

در    این میان هنگامی كه به معماری سنتی ایرانی می رسیم و وقتی به مقوله حیاط مركزی در معماری برمیخوریم كه در قرون متمادی از دیرباز تا امروز در معماریهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته ، نمیتوان ، بی زمان بودن و بی مكان بودن این شكل از معماری را نادیده گرفت . و نتیجه نگرفت كه این شیوه از سازماندهی فضا مستقیماً مرتبط است با بخشی از نیازهای مانای آدمی كه به مكان و زمان خاصی تعلق ندارد.
مسلماً هر اثر هنری در زمان و مكان خاصی خلق می شود ولی چون در همه زمانها و مكانها بر دل می نشیند لاجرم ماندگار و جهانی خواهد ماند.
در جمع بندی ، این تقابل را می توان به این شكل خاتمه داد كه معماری غربی یك اثر هنری جهانی ، " بی مكانی " و معماری سنتی ایرانی یك اثر ماندگاری ، " بی زمانی " را خلق كرده است.


 

 

           

 

 

نوشته شده توسط محسن در یکشنبه 4 تیر 1385

ویرایش شده در سه شنبه 6 تیر 1385 | موضوع مطلب : دو کلمه حرف حسابی ,

لینك ثابت | نظرات ()

از عمران به معماری راهی نیست
این وبلاگ و هر چه در آن هست برای شما نوشته شده است هرگونه کپی برداری و برداشت از آن به هر نحوی اشکال ندارد و شما جایز به هر کاری هستید....(محسن)...

All Rights Reserved 2005-2006 © ceta.MihanBlog.Com

Best Resolution : 1024 X 768

  


عکس های  گروه  سیتا عکس
more pic